Aleida Blom, pottenbakker op Schier

"Pottenbakker op Schier, het past helemaal bij mij.

Na 25 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben zijn twee van mijn passies (Schiermonnikoog en werken met klei) samengesmolten in pottenbakkerij Hjirre. Hier maak en verkoop ik mijn kunst én geef ik er workshops en cursussen. Het pand is een werkplaats en een winkel in één en ik ben er altijd aan het werk. Dat is voor mij heel handig en de mensen vinden het ook leuk om te zien hoe alles gemaakt wordt. Omdat het handwerk is, zijn geen twee dingen gelijk in mijn winkel, elk werk is uniek.

Als ik met klei werk, ga ik er helemaal in op. Vaak vergeet ik de tijd. Klei is zo’n veelzijdig materiaal om mee te werken. Je hebt de tijd van leven niet om alles uit te proberen, maar ik doe mijn best. Ook geniet ik erg van het omgaan met mensen. Mensen die een cursus komen doen of even langskomen om te kijken, mensen die even een praatje komen maken, vaak heel verrassend. Hele levensvraagstukken worden besproken, terwijl je lekker met je handen in de klei zit. Ook is het een goede inburgering voor mij op Schier. Ik kende wel wat mensen op het eiland doordat ik hier al veel kwam, maar door de cursussen die ik in de winter geef aan mensen van het eiland heb ik veel leuke contacten opgedaan. Zeer waardevol.

Verder is het geweldig dat ik onderdeel mag uitmaken van kunstgroep SJain. Na het "Kunst-verzamel-doosje" en het “Zeekunstfestival-boek” ben ik op dit moment samen met Klasiena Soepboer, Romy Dam, Garda Meerdink, Coba Harthoorn en Klaske Noordenbos heel druk met het organiseren van de uitvoering van het Zeekunstfestival in september. We willen dan in 3 weken zoveel mogelijk kunst laten zien en horen, zo is er o.a. muziek, fotografie, beeldhouden, keramiek, poëzie, schilderkunst en theater. Er zijn workshops, een poëzie- en fotowedstrijd, twee concerten en een bijzondere Kunstroute.

Aan de Kunstroute doen allemaal eilander kunstenaars mee en we hebben heel veel bijzondere locaties weten te vinden om alle kunst te exposeren. Van pittoreske schuurtjes tot het gemeentehuis, van alles zit erbij. Mensen die de route langs gaan, komen op prachtige plekken en krijgen van alles te zien, zoals schilderijen in veel verschillende stijlen, prachtige foto’s, beeldhouwkunst, sierraden, kunst van gejut materiaal, te veel om op te noemen.

Wat ook heel bijzonder gaat worden, is het openluchtconcert “Skaad oer’t Waad” op 22 september 2018. Het concert is gemaakt om aan het wad te beluisteren en wordt dan ook uitgevoerd bij de Bank van Banck. De muziek van deze nachtsuite is een bijzondere mix van klassiek, minimal en folk. Het klinkt betoverend en filmisch en brengt je in een andere wereld waar de natuur, de muziek en de nacht bij elkaar komen. Het begint in de schemering en langzaam valt het donker in…

Ik kijk er naar uit en duim heel erg voor een mooie “Indian-summer-avond”.

Kortom: het wordt een fantastisch Zeekunstfestival!"

Aleida Blom