kamermuziekfestival Schiermonnikoog

Georges Mutsaerts, directeur Festival Jong Talent en het Kamermuziekfestival

Festival organisator Georges Mutsaerts organiseert samen met artistiek leiders Jeroen Reuling en Caspar Vos jaarlijks twee festivals op het eiland: het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog begin oktober en het Festival Jong Talent in maart.

Georges vertelt:
‘Ik kom al op het eiland sinds 1982, ben er ook getrouwd. Ik voel me ook een beetje getrouwd met het eiland. Mijn kinderen hebben hier leren lopen en fietsen.

In 2000 ontstond bij ons de gedachte om een zesdaags festival te organiseren waarin de verbinding tussen de unieke natuur van Schier en klassieke muziek centraal zou staan. Na intensief overleg met de gemeente, VVV en Natuurmonumenten zag de eerste editie van het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog in 2002 het licht. Aankomende oktober vindt alweer de 18e editie plaats. Inmiddels staan er naast de concerten ook natuurexcursies, sterrenwandelingen, muziekdocumentaires en lezingen op het programma.

Daarnaast zijn wij onder de titel Festival Jong Talent een tweede festival gaan organiseren, geheel gericht op jonge professionals. begin maart  reizen vanuit de hele wereld weer zo’n zeventig van de grootste talenten naar Schiermonnikoog. Zo maakt het publiek tijdens concerten en masterclasses kennis met een nieuwe generatie klassieke topmusici. Het publiek kan tijdens het festival ook openbare masterclasses viool, cello, altviool, piano en ensemblespel volgen. Ook bij dit festival staan er natuurexcursies, sterrenwandelingen, muziekdocumentaires en lezingen op het programma.

Sfeerbeeld festival Jong Talent

Onze festivals zijn alleen mogelijk dankzij de gastvrijheid van het eiland en de hulp van veel eilanders. Dat maakt het ook zo bijzonder om op Schiermonnikoog zo iets te mogen organiseren.’

Wil je meer informatie over de festivals en kaartverkoop kijk dan op: Internationaal Kamermuziek Festival Schiermonnikoog