Joke Eijer, nieuwe directeur van de VVV

Joke Eijer is vanaf 1 januari 2024 de nieuwe directeur van de VVV. Begonnen achter de balie om vervolgens coördinator te worden. En nu dus de volgende stap. Joke vertelt:

"Toen ik 20 jaar was en vakantiewerk op Schiermonnikoog ging doen, kon ik niet bevroeden dat dit de komende dertig jaar mijn thuis zou zijn. Maar dat werd het wel, en hoe.

Ruim twintig jaar heb ik met veel plezier in de horeca op Schiermonnikoog gewerkt. Ik ben begonnen in De Zeester, waar ik alle beginselen onder de knie kreeg, en geëindigd in De Marlijn, waar ik tien jaar in een geweldig leuk team heb gewerkt. Wat een tijd!

Om verschillende redenen wilde ik uit de horeca en zocht ik een nieuwe uitdaging. Wél op Schiermonnikoog. Die vond ik bij de VVV. In 2016 ben ik begonnen als baliemedewerker op Reeweg 5. Daar heb ik de andere kant van het toerisme leren kennen. Een bijzondere baan, want als VVV’er ben je het visitekaartje van het eiland en maak je echt van alles mee. Ook zaken waar wij niet zo een-twee-drie een oplossing voor hebben. Voor de meeste gasten zijn wij het aanspreekpunt. Wij proberen natuurlijk iedereen zo goed mogelijk te helpen. Denk aan gasten die plots naar de wal moeten voor een noodgeval, mensen die iets geboekt hebben, maar op het verkeerde eiland staan, overboekingen, maar ook: helpen bij het organiseren van een huwelijksaanzoek, het op maat aanbieden van activiteiten en nog veel meer.

Het is een leuke en afwisselende baan. Naast het gastheerschap, is promotie van het eiland de andere kerntaak van ons team. Hoe krijgen we onze gasten naar Schiermonnikoog? Hoe bieden wij de leukste beleving? Hoe kunnen we gasten verleiden buiten het hoogseizoen te komen, want ook dan heeft het eiland zoveel te bieden. En ga zo maar door.

Nu, anno 2024, ben ik directeur van VVV Schiermonnikoog. We zijn alweer sinds drie jaar gevestigd in het prachtige, nieuwe informatiecentrum Het Baken. Hier zijn wij, samen met Natuurmonumenten, het eerste aanspreekpunt voor al onze gasten, maar ook voor eilanders.

Samen met de eilanders en ondernemers bieden wij onze gasten een volledig overzicht van alle activiteiten op het eiland. We organiseren nieuwe en bestaande evenementen (zoals de November Wandelmaand) en wij zetten Schiermonnikoog waar mogelijk op een leuke manier op de kaart.

In 2024 bestaat VVV Schiermonnikoog 125 jaar (oprichting 05-08-1899). Dat vieren we met veel leuke activiteiten. Ook dit doen we samen met onze leden, ondernemers en eilanders.

Kijk op onze website of socials voor alle leuke dingen. Doe mee met bijvoorbeeld de maandelijkse winactie, de fotowedstrijden of Ode aan Schiermonnikoog.

De Ode aan Schiermonnikoog hebben we in 2022 voor het eerst gehouden. Dat leverde prachtige creaties op. Een hoed van gejut materiaal, prachtige schilderijen, een haiku, keramiek, foto's, gedichten. Iedereen bracht zijn/haar liefde voor ons mooie eiland prachtig in beeld.

In 2024 nodigen we jullie weer uit voor deze Ode, inzenden kan tot en met 31 augustus 2024. De creaties van de winnaars worden tijdens de November Wandelmaand geëxposeerd.

De jury bestaat uit Ilja Zonneveld, Klaske Aaij en mijzelf."