Waddenzee bij Schiermonnikoog

Droogstraat 3
8861SR Harlingen

Waddenvereniging

Er was eens een 16-jarige jongen uit Kortenhoef. Deze Kees Wevers hoorde begin jaren ’60 over de plannen van de overheid om twee dammen naar Ameland aan te leggen. In die tijd was de Waddenzee voor een heleboel mensen nog een waardeloze moddervlakte. Lastig, omdat hij twee keer per dag droogviel en gevaarlijk om te varen als je het gebied niet goed kende. Ingepolderd kon het van nut zijn voor landbouw, militaire oefeningen of bloembollenteelt.

Kees Wevers had als wadloper kennis gemaakt met het wad. Hij liet het er niet bij zitten en schreef een ingezonden brief naar wat dagbladen om tegen dit onzalige plan te protesteren.

Enthousiaste natuurliefhebbers, bewoners van het waddengebied en biologen schaarden zich achter Kees Wevers en keerden zich fel tegen de aantasting van dit unieke gebied. Zo werd op 17 oktober 1965 de Waddenvereniging opgericht in Harlingen en kreeg zij de officiële naam Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee.

De Waddenvereniging is dé landelijke organisatie die opkomt voor de belangen van de Waddenzee. Dat doen we door sterk in te spelen op alle ontwikkelingen die plaatsvinden in het gebied én door zoveel mogelijk mensen bij ons werk te betrekken. Wij zijn een particuliere, onafhankelijke en kritische vereniging met CBF-keurmerk en erkende ANBI status. Al onze standpunten zijn gebaseerd op feiten en wetenschappelijk onderzoek. Wij kunnen ons werk alleen doen met de steun van onze leden en donateurs.

Word lid of donateur!

Ben jij ook zo dol op het waddengebied? En wil je het daarom beschermen? Wij ook! Samen met zo’n 40.000 waddenliefhebbers komen wij op voor de rust, ruimte en ruige natuur van dit bijzondere werelderfgoed. Sluit je je bij ons aan?

Klik op de onderstaande banner voor meer informatie

Waddenvereniging - een beetje verliefd!