Koningshuis

Nieuwestreek 1
9166LX Schiermonnikoog

't Heer en Feer

In 1876 werd aan de Nieuwestreek een nieuwe Lagere School gebouwd, met ernaast een woning voor de hoofdonderwijzer. De school is in 1978 afgebroken om plaats te maken voor nieuwbouw van het gemeentehuis. De meesterswoning is bewoond geweest tot 2018, toen 'meester' Henk Koning overleed.
Na een grondige verbouwing, waarbij veel historische elementen zijn bewaard, is het gebouw ter beschikking gesteld van 't Heer en Feer.

Expositie
’t Heer en Feer heeft in het huis, Koningshuis genoemd naar de laatste bewoner, een bescheiden expositie ingericht met elementen uit verschillende aspecten van de eilander cultuurhistorie. Tevens is er een wisselende expositie met een eilander thema. In een donker zaaltje draaien films uit het eilander verleden.

Actuele expositie

Vrijwilligers leiden de bezoekers rond, vertellen verhalen en beantwoorden vragen.