Veelgestelde vragen

Staat uw specifieke vraag niet in het overzicht?
Stel uw vraag dan per mail: info@vvvschiermonnikoog.nl of bel naar VVV Schiermonnikoog 0519-531233

 

Vakantie boeken op Schiermonnikoog

Heeft Schiermonnikoog een camping?

Jazeker!

Camping Seedune is de camping van Schiermonnikoog. Gelegen in de duinen, langs de rand van het bos. Een perfecte plek om van Schiermonnikoog te genieten. 

In de zomerperiode zijn er op camping Seedune en bij kampeerboerderijen ook ingerichte tenten te huur, voorzien van alle luxe maar de vrijheid van een camping.

Bij diverse kampeerboerderijen zijn er mini-campings.

Hoe kom je op Schiermonnikoog?

Om naar Schiermonnikoog te reizen kun je de veerboot nemen vanuit Lauwersoog.

Vanuit deze veerhaven kun je de veerboot nemen naar het eiland. De veerdienst wordt verzorgd door Wagenborg Passagiersdiensten en de overtocht duurt ongeveer 45 minuten. Het is raadzaam om van tevoren je ticket te boeken en een plekje te reserveren.

Hoeveel bedraagt de toeristenbelasting?

Via het bootticket betaalt u € 2,19  toeristenbelasting voor de eerste dag, daarnaast betaalt u een bedrag per nacht. 

Voor 2024 is de toeristenbelasting vastgesteld door de gemeente op € 1,93 per persoon per nacht. Ook voor kinderen en baby's moet er toeristenbelasting berekend worden op Schiermonnikoog.

De gemeente heft toeristenbelasting, omdat toeristen gebruik maken van voorzieningen in de gemeente.

Is annuleren mogelijk?

Indien u een via VVV Schiermonnikoog geboekte accommodatie wilt annuleren, zijn annuleringskosten verschuldigd. U kunt zich tegen dit risico indekken door een annuleringsregeling af te sluiten direct tijdens het boeken via de VVV of een annuleringsverzekering bij uw eigen verzekeringsagent. Wij adviseren u in een dergelijke situatie altijd contact op te nemen met één van onze medewerkers, bij voorkeur per mail info@vvvschiermonnikoog.nl
Klik hier voor de reisvoorwaarden, waarin u kunt zien welke kosten berekend worden. 

Wanneer u rechtstreeks via een eigenaar geboekt heeft en de betaling via de eigenaar gaat dan kunnen andere regels gelden. In dat geval kunt kunt u het beste rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar wat de annuleringskosten zijn. 

Kan ik een annuleringsregeling afsluiten?

Indien de accommodatie bij VVV Schiermonnikoog is geboekt  en de betaling via de VVV gaat, kan voor 5% van de reissom worden deelgenomen aan het Waarborgfonds van VVV Ameland. Is het door omstandigheden nodig om de vakantie te annuleren of af te breken, dan biedt het waarborgfonds, onder bepaalde voorwaarden, de mogelijkheid om de annuleringskosten vergoed te krijgen.

Bekijk hier de voorwaarden van het Waarborgfonds

Heeft u wel via de VVV geboekt maar de financiële afhandeling gaat via de eigenaar, dan is de annuleringsregeling helaas niet beschikbaar voor u. U dient dan zelf contact op te nemen met uw eigen verzekeringsagent om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Kan ik mijn hond meenemen op vakantie naar Schiermonnikoog?

Natuurlijk kunt u uw hond meenemen naar Schiermonnikoog. 

De huisjes en hotels waar de hond welkom is, zijn schaarser dan de accommodaties waar u de hond niet mee kunt nemen. Een hond hoort bij VVV Schiermonnikoog bij het reisgezelschap, dus vergeet niet uw hond(en) toe te voegen aan het reisgezelschap tijdens het zoeken & boeken.

Natuurlijk zijn er wel regels waar u zich aan moet houden op het eiland, want u wandelt of fietst met uw hond in een Nationaal Park, waar de natuur voorop staat.

Lees meer over op vakantie met hond

Kunnen alle accommodaties op deze site via de VVV geboekt worden?

Ja alle accommodaties die op onze website staan kunnen geboekt worden via VVV Schiermonnikoog.

Meestal gaat de betaling dan ook via de VVV, maar er zijn ook accommodaties waarbij u rechtstreeks aan de verhuurder betaald.

Zoeken & boeken

Verschil online boeking en boeking op aanvraag?

Bij een online reservering maakt u direct een boeking via VVV Schiermonnikoog, bij een boeking op aanvraag gaat de aanvraag naar de eigenaar van de accommodatie die de boeking moet accepteren. 

zoeken en boeken

Welke reisvoorwaarden hanteert VVV Schiermonnikoog?

Klik hier voor de reisvoorwaarden van de VVV Schiermonnikoog.

Algemene informatie over Schiermonnikoog

Hoe kan ik op Schiermonnikoog tickets reserveren voor excursies en zeehondentochten?

Veel excursies worden gezamenlijk door VVV Schiermonnikoog en Natuurmonumenten georganiseerd. Cultuur historische excursies, natuurexcursies en zeehondentochten zijn unieke ervaringen die je niet wil missen. Bekijk snel het actuele aanbod en boek snel je online tickets via deze website.

Excursies en tickets boeken

 

Hoeveel bedraagt de toeristenbelasting?

Via het bootticket betaalt u € 2,19  toeristenbelasting voor de eerste dag, daarnaast betaalt u een bedrag per nacht. 

Voor 2024 is de toeristenbelasting vastgesteld door de gemeente op € 1,93 per persoon per nacht. Ook voor kinderen en baby's moet er toeristenbelasting berekend worden op Schiermonnikoog.

De gemeente heft toeristenbelasting, omdat toeristen gebruik maken van voorzieningen in de gemeente.

Is de informatiekrant Lytje Pole ook online te lezen?

Jazeker, Informatiekrant Lytje Pole is ook online te lezen.

Wilt u toch liever de papieren krant lezen, dan is de krant natuurlijk nog steeds gratis verkrijgbaar op de veerboot, bij de VVV, Spar Brunekreef en bij diverse andere bedrijven op het eiland.

Lees hier online de informatiekrant

Is de vuurtoren op Schiermonnikoog open?

Nee, de vuurtoren is helaas niet te bezichtigen. De vuurtoren van Schiermonnikoog is 24 uur per dag 7 dagen in de week bemand door een vuurtorenwachter. 

Is er bewaakt strand op Schiermonnikoog?

Jazeker. In de zomervakantie (van het noorden) is het Badstrand bij strandpaviljoen de Marlijn bewaakt. De strandbewaking wordt uitgevoerd door lifeguards van de KNRM.

Kan ik mij abonneren op de Lytje Pole krant?

Jazeker, U kunt zich abonneren op deze gratis krant. U betaalt alleen de verzend- en administratiekosten. 

Geef (jezelf) een abonnement cadeau en ontvang de Lytje Pole Krant thuis in je brievenbus! 

Meer informatie...

Mag ik een kampvuur maken op het strand?

Nee, voor een kampvuur heeft u een vergunning nodig.

De kampvuren worden gestookt op speciaal daarvoor bestemde plaatsen op het strand, ongeveer ter hoogte van Paal 3. De organisatie zorgt ervoor dat de milieubelasting zoveel mogelijk beperkt wordt door het gebruik van speciale stookbakken en “schoon” brandhout.

Er zijn 2 organisaties die een vergunning hebben, die voor u het kampvuur kunnen regelen.

Klik hier voor meer informatie

Waar vind ik de evenementen op Schiermonnikoog?

Via de agenda op deze site krijgt u een overzicht van de grootschalige evenement op het eiland. Of kom langs bij het VVV.

In onze papieren Lytje Pole Agenda staat een compleet overzicht van alle activiteiten en evenementen. Deze agenda ligt bij de VVV en veelal in uw accommodatie.

 

Wanneer is het hoogwater?

Eb en vloed wisselen elkaar elke ca. 6 uur af,  op een eiland zeker iets om rekening mee te houden.

Bekijk de getijdentabel voor de actuele waterstanden.

Wat betekend Lytje Pole?

Lytje pole betekend klein stukje grond, of te wel klein eilandje. Lytje pole is de koosnaam van het eiland Schiermonnikoog in de eilander taal.

Lytje betekend in de Schiermonikoger taal "Kleine", en Lytje wordt uitgesproken als Lietje.
Pole betekend pol/aardkluit, Pole wordt uitgesproken als poole 

Meer over de Schiermonnikoger taal....

Zijn er bagagekluisjes op Schiermonnikoog?

Stel u kunt nog niet inchecken op de dag van aankomst, of u wilt later vertrekken dan de uitchecktijd, dan kunt u de verhuurder vragen of er een mogelijkheid is om uw bagage ergens achter te laten in, allicht is dit mogelijk in het fietsenschuurtje of bij de hotelreceptie.

Er zijn op het eiland geen bagagekluisje beschikbaar!

U kunt ook Taxi Us Eilaun vragen, zij verzorgen tevens bagagevervoer op het eiland.

Op aanvraag kunt u uw bagage op eigen risico stallen bij Fietsverhuur Soepboer (achter de Kaaswinkel aan de Paaslandweg) voor een korte periode als u ook daar een fiets gehuurd heeft.

Informatie over het reizen naar en op het eiland

Hoe kom je op Schiermonnikoog?

Om naar Schiermonnikoog te reizen kun je de veerboot nemen vanuit Lauwersoog.

Vanuit deze veerhaven kun je de veerboot nemen naar het eiland. De veerdienst wordt verzorgd door Wagenborg Passagiersdiensten en de overtocht duurt ongeveer 45 minuten. Het is raadzaam om van tevoren je ticket te boeken en een plekje te reserveren.

Is de OV chipkaart te gebruiken op Schiermonnikoog?

Sinds begin 2019 kun je de OV chipkaart ook in de bussen op het eiland gebruiken. U betaalt een vast bedrag. In-en uitchecken is wel van belang, want vergeet u te vaak om uit te checken, dan kan de kaart geblokkeerd worden.

Naast je OV-chipkaart, kun je nu ook in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel (OV pay). Ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist in de tweede klas en zonder korting of abonnement. 

Is er Openbaar Vervoer bij aankomst op Lauwersoog?

Vanaf Lauwersoog gaan er regelmatig bussen naar zowel Groningen CS als Leeuwarden CS.
U kunt kijken op 9292 voor de actuele aansluitingen van en naar Lauwersoog.

Is er vervoer vanaf de veerdam Schiermonnikoog?

Voor uw vervoer van en naar het dorp, duin of strand treft u bij aankomst op de steiger zowel bussen als taxi's aan en tijdens het zomerseizoen is er ook een fietsenverhuur. U kunt natuurlijk ook te voet naar het dorp gaan. De afstand is ongeveer 4 kilometer.

Let op, als u reist met sneldienst van Wagenborg ! Er is meestal geen aansluitende busverbinding van Arriva met de sneldienst op het eiland zelf ! 

Kan ik met de bus naar het strand?

Alleen in de maanden juli en augustus is er een dienst vanuit het dorp naar het strand bij de Marlijn. De rest van het jaar bent u aangewezen op de taxi of fiets. Wel vertrekt er lijnbus 1 bij elke reguliere aankomst naar het strand bij Paal 3 (Noderstraun).

Kan ik mijn reservering voor de veerboot nog wijzigen?

Als de reisplannen gewijzigd zijn dan kunt u uw reservering voor de veerboot naar of vanaf Schiermonnikoog tot 1 uur voor vertrek nog wijzigen.

Lees hier meer over Wagenborg tickets wijzigen 

Mag ik mijn auto meenemen naar Schiermonnikoog?

Nee, Schiermonnikoog is een autoluw eiland en daarom moeten onze gasten hun auto achterlaten in Lauwersoog. Ontheffing van het rijverbod kan alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals voor mindervaliden, worden afgegeven door de Gemeente Schiermonnikoog.

Bij aankomst op het eiland kunt u voor de bus, de taxi of de fiets kiezen om naar uw bestemming te komen.

Waar kan ik de auto parkeren in Lauwersoog?

U kunt de auto betaald parkeren op loopafstand van het havenkantoor op Lauwersoog. Er zijn meerdere parkeerterreinen in Lauwersoog.

Meer informatie over parkeermogelijkheden

Waar kan ik een fiets huren?

U kunt uw fiets direct op de veerhaven (tijdens de zomerperiode)  huren of in het dorp bij onze fietsverhuurders

Waar kan ik mijn OV saldo van mijn OV chip opladen?

U kunt uw kaart op het eiland opladen bij Spar Brunnekreef.

In de terminal van Wagenborg in Lauwersoog kunt u tevens uw kaart opladen.

Wat zijn de boottijden van en naar Schiermonnikoog?

Wagenborg Passagiersdiensten brengt u 365 dagen per jaar in circa 45 minuten naar het autoluwe Schiermonnikoog. Klik hier voor een overzicht van alle afvaarten.

Op drukke dagen worden soms extra boten ingezet. U kunt dit via de website van Wagenborg bekijken.

Vragen over algemene voorzieningen

Is het VVV kantoor dagelijks geopend?

Ja, ons kantoor is gedurende het hele jaar 7 dagen per week geopend. Tijdens de Feestdagen gelden er aangepaste openingstijden. Kijk hier voor een actueel overzicht.

Waar kan ik gratis water tappen??

Op Schiermonnikoog zijn er diverse watertappunten verdeeld over het eiland waar u gratis water kunt tappen. Door zelf lekker duinwater te tappen, draagt u een steentje bij aan een beter klimaat.

Kijk snel waar de watertappunten te vinden zijn Lees verder...

Zijn er openbare toiletten op Schiermonnikoog?

Ja, er zijn openbare toiletten aan de Torenstreek aan de voet van de Witte toren (achter het dorpshuis/bieb) en bij strandovergangen aan de Badweg en de Prins Bernhardweg. Deze zijn alleen gedurende het zomerseizoen geopend.

Wat u moet weten over huisdieren of wilde dieren

Is er een dierenarts op Schiermonnikoog?

Er is helaas geen dierenartspraktijk op het eiland zelf gevestigd, Meestal is er ca.1x per 6 weken een spreekuur op het eiland door Dierenartsen Dokkum. 

Helaas is er geen spoeddienst op Schiermonnikoog mogelijk voor kleine huisdieren. Wanneer u een spoedgeval heeft kunt u 24 uur per dag 7 dagen per week contact met Dierenartsen Dokkum opnemen. Zij kunnen dan in overleg kijken hoe zij u zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn. Als Eventueel zou U met spoed een watertaxi kunnen bestellen (als er geen veerboot gaat) zodat u met uw huisdier toch de dierenarts op het vaste land direct kunt bezoeken.

Lees meer over Dierenartsen Dokkum

Kan ik mijn hond meenemen op vakantie naar Schiermonnikoog?

Natuurlijk kunt u uw hond meenemen naar Schiermonnikoog. 

De huisjes en hotels waar de hond welkom is, zijn schaarser dan de accommodaties waar u de hond niet mee kunt nemen. Een hond hoort bij VVV Schiermonnikoog bij het reisgezelschap, dus vergeet niet uw hond(en) toe te voegen aan het reisgezelschap tijdens het zoeken & boeken.

Natuurlijk zijn er wel regels waar u zich aan moet houden op het eiland, want u wandelt of fietst met uw hond in een Nationaal Park, waar de natuur voorop staat.

Lees meer over op vakantie met hond

Waar kan ik een zieke zeehond of vogel melden?

Mocht u dieren tegen komen die in de problemen zijn gekomen door b.v. netten, touwen, snoeren of iets anders dan kunt u de coördinator van de EHBZ (eerste hulp bij zeezoogdieren) bellen.
klik hier voor de contactgegevens.

Wanneer is het broedseizoen?

Van 15 april tot 15 juli is het broedseizoen. Dit betekent dat een deel van het eiland zoals de Oosterkwelder afgesloten is.  U kunt dit gebied alleen betreden met een gids tijdens een excursie.

Lees hier meer over het broedseizoen!

Staat uw vraag er niet tussen? Stel uw vraag dan via ons contactformulier:

U bent offline, dus momenteel zijn formulieren uitgeschakeld. Zorg dat u verbonden bent met het internet om gebruik te kunnen maken van formulieren.