Sneeuwvuurtoren

Bunkermuseum Schlei

Bunkermuseum

Bunkermuseum Schlei is gevestigd in een bunker van het type Seeburg, aan het fietspad ten zuidwesten van strandpaviljoen de Marlijn.

De bunker diende tijdens de Tweede Werldoorlog als een communicatiecentrum. De gegevens van radio- en radarsignalen werden hier verzameld en doorgegeven aan de Luftwaffe, die de gesignaleerde geallieerde vliegtuigen met jagers probeerde te onderscheppen. Om deze gegevens te verwerken stond in deze bunker een zogenaamde Seeburgtisch: een glazen tafel waarop de posities van de geallieerde en Duitse vliegtuigen met lampjes werden aangegeven.

De bunker wordt geëxploiteerd door Stichting Bunkermuseum Schlei. Deze stichting heeft tot doel het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van goederen en kennis over de Tweede Wereldoorlog. Ook verzorgt de stichting informatie aan belangstellenden, onder meer middels rondleidingen en lezingen.

Wisselexpositie 2023
Expositie Tewerkgesteld op het eiland

Op zaterdag 25 februari werd de nieuwe expositie “Tewerk gestelden op Schiermonnikoog” officieel geopend. De expositie geeft inzicht in hoe de Duitse bezetter Nederlandse (bouw) bedrijven en arbeidskrachten hebben ingezet bij de bouw van de Atlantik Wall op Schiermonnikoog. Zo is te lezen en te zien hoe de Organisation Todt (O.T.) te werk ging en hoe de arbeidskrachten, zowel gedwongen via de Arbeitseinsatz of als werknemer van een bouwbedrijf, werden ingezet. Naast informatie zijn er vele (originele) voorwerpen te zien die gebruikt zijn bij de bunker bouw.

Bezoek Bunkermuseum Schlei

Informatie over openstelling en openingstijden, het reserveren, manier van betalen en informatie die u gelezen moet hebben voordat u bij ons op bezoek kan, is te vinden op onze website: www.bunkermuseumschlei.nl

Wij doen ook mee aan de jaarlijkse nationale Bunkerdag (meestal in mei of juni)

Einde Prins Bernhardweg (linkerkant)