Nieuwe ondernemers op vertrouwde plaatsen

Schiermonnikoog is altijd in beweging, dat blijkt elk jaar weer. Ook in ondernemersland staat het niet stil. Zijn in het verleden Strandpaviljoen de Marlijn en Hotel de Tjattel naar “nieuwe” eigenaren gegaan, ook dit jaar staan er diverse wisselingen op stapel. Bedrijven krijgen een make-over en een nieuwe boost, zodat eilanders en eiland-gasten elk jaar weer verrast kunnen worden.

Foto: Jan Faber

Thijs’ vliegerparadijs is By Chris op Schier geworden

Op 1 januari jl. heeft Thijs de sleutel overgedragen aan Chris van Reeken van Buitengewoon Events. Chris merkt op dat Thijs een waar paradijs heeft gebouwd en dat hij verder gaat bouwen op dezelfde locatie op het strand. Tenminste van begin april t/m de herfstvakantie, want in het naseizoen en in de winter gaan de activiteiten mobiel op het strand verder. Dit betekent het hele jaar strandactiviteiten, zolang het weer en de waterstand het mogelijk maken. Naast Chris is Bart Pastoor de nieuwe eigenaar van het pand aan Langestreek 66.

Bart zet de naam Brakzand weer op de gevel

Etty van der Veer en Ger van Langen hebben Hotel Brasserie om de Noord verkocht aan Bart. Hij heeft mooie plannen voor de Brakzand, de naam die beroemd is geworden door wijlen uitbater JB Bazuin. Bart is geen onbekende op Schiermonnikoog en zal het pand omturnen in een gezellige eigentijdse brasserie waar het de hele dag goed toeven is. De Brakzand heeft een aantal hotelkamers en behoudt dus ook de kleinschalige hotelfunctie midden in het dorp. Maar er gebeurt meer. Want Eelke van der Heide stapt van De 4 Dames over naar het havenrestaurant.

Eelke wilde Wad Anderz

Zijn sporen heeft hij als gastheer en sommelier verdiend in diverse horecagelegenheden op Schiermonnikoog én het vaste land. Zijn vrouw is opgegroeid op het eiland en jaren geleden zijn zij weer op het eiland komen wonen. Toen de mogelijkheid zich voor deed om in te schrijven op het restaurant in de jachthaven, heeft hij zijn ondernemersplan ingediend. Eind vorig jaar werd bekend dat het hem gegund werd. Marina aan ‘t Wad krijgt de naam Wad Anderz, zo kondigde Eelke begin februari aan. Wad Anderz gaat voor eerlijke, duurzame en ambachtelijke producten van het Wad en uit de regio en een ruim vegetarisch en plantaardig aanbod.

Schiermonnikoog, nooit saai en altijd in beweging

Het enthousiasme van Chris, Bart en Eelke is aanstekelijk en goed voor het eilander aanbod. Zo blijft het voor onze gasten ook altijd verrassend om het eiland te bezoeken. Dat Schiermonnikoog dynamisch is qua natuur is allang bekend, maar dat het in de eilander ondernemerswereld ook nooit saai is, blijkt uit de wisselingen die plaatsvinden. Zo blijft het voor gast én eilander heerlijk toeven op het mooiste plekje van Nederland.

Deze blog is in februari 2020 geschreven.