Sander-Auke Boeremapad

De VVV kreeg op 22 juli 2021 uit handen van Herman en Minny Mulder het tweede exemplaar van het bankjes fiets- en wandelpad uitgereikt.

Het eerste exemplaar werd die middag overhandigd aan Jan en Martje Boerema. De familie Mulder wilde graag deze door hen samengestelde wandel-en fietsroute opdragen aan hun in 2004 overleden zoon Sander-Auke. Veel eilanders zullen het onverwachte overlijden van Sander-Auke niet zijn vergeten. Er gaat voor Jan en Martje geen dag voorbij dat zij niet even aan hun zoon denken. Boven op het duin, bij de strandopgang aan het Westerhofpad staat al geruime tijd een bankje ter nagedachtenis aan Sander-Auke. Een plek waar zij graag komen om hun zoon te gedenken, waar ze hun verdriet kunnen verwerken, om rust te vinden en ook om te genieten. Via dit pad liepen ze als gezin zo graag samen het strand op.

Herman en Minny Mulder komen bijna hun hele leven op Schiermonnikoog en kwamen tijdens het wandelen vaak verschillende bankjes tegen. Veel daarvan zijn voorzien van een plaquette met daarop een naam en datum. Vaak ook nog begeleidt met een mooie spreuk, een gedicht of een herinnering. Ze hebben een jaar geleden het plan opgevat om al deze bankjes in kaart te brengen en hebben contact gezocht met Jan Willen Zwart van Natuurmonumenten. Van hem kregen ze een overzichtskaartje met daarop de bankjes die door Natuurmonumenten zijn geplaatst. Dit zijn, let wel: 60 stuks! Daarnaast heeft de Gemeente Schiermonnikoog ook nog een flink aantal banken verspreid over het eiland staan. Samen staan er ca 80-90 bankjes op Schiermonnikoog om even heerlijk te kunnen rusten en te genieten van de mooie vergezichten die we op Schiermonnikoog rijk zijn.

Uit privacyoverweging mogen niet de gegevens van (meestal) nabestaanden) worden vrijgegeven, maar in de wandel- en fietsroute zijn wel alle inscripties/teksten van de plaquettes verwerkt. Natuurmonumenten Schiermonnikoog laat weten dat er (helaas) geen plek meer is voor nieuwe bankjes.

De banken die verspreid over het eiland staan kunt u nu dus in 1 wandel- en fietsroute terugvinden. De route is opgesplitst in 4 delen met verschillende afstanden. In totaal is de route ca 33 kilometer. De familie Mulder heeft aangegeven dat zij de route graag willen schenken voor de in gebruik name van het nieuwe Informatiecentrum Het Baken. De VVV was bijzonder verrast door dit gebaar. Bestuurslid Boudewijn Stal heeft de route dan ook met grote dank in ontvangst genomen. Het Sander-Auke Boerema Bankjespad is tegen een kleine vergoeding af te halen bij de balie.

Opgemaakt: juli 2022