Parnassia, Events&Meer

"Gedurende onze verkering had ik er al vaker op gezinspeeld. Een bruiloft. Met een jurk, taartjes in de tuin en dan lekker lang aan tafel met alle mensen die je lief zijn. Maar mijn vriendjes standaardreactie was: “hoe vaker je het vraagt, hoe langer het duurt”. En het duurde hééél lang. Toen hij uiteindelijk wél op zijn knieën ging, was het toch nog onverwacht. Goed gedaan dus! 

Dit moment was de start van een zoektocht naar het vieren van je huwelijk op Schiermonnikoog. Want waar te beginnen? Het is niet dat je dit jaarlijks doet, trouwen. Een jaar van nadenken, uitzoeken, voorbereiden en plannen. Bij iedereen op het eiland langs: “kunnen we dan bij jou trouwen? En met een groot feest?”. Gaan we naar het gemeentehuis of op het strand? Na onze eigen bruiloft in 2013 wist ik, dit moet eenvoudiger kunnen. Het idee was, om een soort startpagina te zijn voor alle bedrijven op het eiland, die een dienst aanboden rondom het trouwen. Snel een website gebouwd. Pagina’s gevuld. En klaar! 

Maar nee, dit bleek past het begin te zijn. Al snel kreeg ik via de website vragen van andere stellen, op zoek naar informatie. Of ik iemand wist die ‘….’. Of ik misschien dit of dat had. Of ik wist waar ze dit of dat konden vinden. Na een paar maanden was ik meerdere uren per week bezig met het beantwoorden van zulke e-mails. Langzaam ging er een lampje op. Hier zou wel eens veel meer in kunnen zitten dan dat ik vermoedde. 

Dit is het startpunt geweest van wat Parnassia, Events&Meer nu is! Hét organisatiebureau voor bruiloften (en bedrijfsuitjes) op Schiermonnikoog. Vaak spreek ik nieuwe bruidsparen niet als eerste, maar hebben zij al eerder contact gelegd op het eiland. Regelmatig kregen ze te horen: “en hebben jullie al met Christy gesproken?”. Inmiddels ben ik bij meer dan 60 huwelijken betrokken geweest! Nog steeds ben ik dankbaar voor het vertrouwen dat ik krijg van ‘mijn’ bruidsparen. Een van de belangrijkste momenten van hun leven en ik mag daar bij zijn. Hoe bijzonder is dat!? Vaak kom ik ze ieder jaar weer opnieuw tegen en sommigen kan ik ‘vrienden’ noemen. Op de website staan inmiddels de mooiste verhalen door de jaren heen. 

Mijn bijdrage is soms klein, in de vorm van een ‘hotline’: dan zijn ze de draad kwijt, lopen vast. Dan is een telefoongesprek vaak voldoende om weer nieuwe handvatten te geven. Soms is mijn bijdrage groot: uren in de voorbereiding, planning, begroting, het regelen van een gastvrouw en het opruimen de dag erna. Vaak zit het in de details: van pleisters tot gevonden fietssleutels en het naar het vakantieadres brengen van de cadeaus. 

Een van de bruiloften die mij het meeste na staat, is die van een hele goede vriendin. Eerst waren we eilander zakenpartners, een beetje aftasten. Wat voor ‘vlees in de kuip’ is dit. Maar het ging goed. En hoe! Op hun trouwdag was ik van alles: gast, morele steun (denk ik), weddingplanner en stylist. Samen waren we ’s morgens vroeg in het bos om de locaties op te bouwen. Snel naar huis om te douchen en door naar de kapper. In vol ornaat tijdens de ceremonie geluisterd naar alle mooie woorden. En, na deze mooie woorden, snel op de fiets naar de volgende locatie. Omkleden, slepen, opbouwen, afbreken en sjouwen. Vlak voor het diner was ik weer terug. Douchen en weer omkleden voor het diner en feest. Om 23.00 uur ging mijn lichtje uit. En heb ik – schande! – een dutje gedaan op een stapel kussen in een afgesloten serre terwijl de band op volle sterkte door heeft gespeeld. Om middernacht was ik weer present. In het feestgedruis had niemand mij gelukkig gemist.  

Het organiseren van al deze bruiloften, bedrijfsuitjes en andere feesten, kan ik niet alleen. Daarvoor ben ik volledig afhankelijk van de samenwerking met andere eilander ondernemers en particulieren. Van taart tot trouwringen, van bloemen tot buffet. Namens alle gasten ook aan hen een dank je wel!"

Fotocredit: Lotte Bosschieter