Esther Hagen, Lytje Willem

'Het is geweldig om als kind op Schiermonnikoog op te groeien, met het eiland als één grote speeltuin. En dat kan ik via Lytje Willem nu aan een heleboel kinderen laten zien. Want die Lytje Willem neemt ze mee op de grootste avonturen en laat ze het eiland op een manier beleven die ze niet eens hadden durven dromen

Nadat ik vroeger zelf altijd op zomerkamp ging, en als tiener jaren kampleiding was, kwam ik op een dag thuis op de boerderij en zei tegen mijn ouders: ‘Zo’n zomerkamp kunnen wij zelf ook wel organiseren!’. Het Schierzomerkamp was geboren. En nu - elf jaar later - draaien we ’s zomers volop pony-, kinder-, kitesurf- en tienerkampen.

Geweldig om die kinderen het hele eiland te laten zien en stiekem samen met de andere leiding zelf net zo hard mee te spelen. Dus toen Stichting Welzijn in het voorjaar van 2013 besloot niet langer het recreatiewerk op Schiermonnikoog te verzorgen, besloot ik ook in dat gat te springen. Nu mag ik niet alleen de kinderen vermaken die een week bij ons op zomerkamp verblijven, maar ook de kinderen die met papa en mama op het eiland vakantie vieren én natuurlijk al die leuke eilander kinderen die tijdens de vakanties dagelijks bij ons terecht kunnen!

Wat in 2013 nog voorzichtig als een pilot begon, is in rap tempo toch wel heel echt geworden. Ik ben datzelfde jaar weer terug naar het eiland verhuisd, vanuit Groningen. Oorspronkelijk voor één jaartje, maar gek genoeg ben ik er nog steeds… Het is dan ook wel onwijs leuk om iedere vakantie een tof programma (voor 3-15 jr.) neer te mogen zetten. En dat samen met stagiairs, vrijwilligers en een mooi aantal eilander ondernemers.

Voor wie Stichting Lytje Willem nog niet kent (foei!), wordt het hoog tijd om nog de komende vakantie naar het eiland af te reizen en samen op avontuur te gaan. Wat je zoal met Lytje Willem kunt beleven? Strandzeilen, vlotten bouwen, zelf pizza’s maken, vuurtjes stoken, bingóóó, lasergamen, voetbal/tennis/hockeytoernooitjes, juttersschilderijen en andere gave herinneringen knutselen. En natuurlijk het overbekende mollenspel, raadselachtige Levend Cluedo en de griezelige spooktocht. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het samen met Lytje Willem beleven.

En in het echte leven? Buiten de vakantieperiodes ben ik freelance journaliste en communicatiedeskundige. Als ik mijn laptop maar bij me heb kan ik elk terras of iedere barkruk tot kantoor omtoveren. Eén grote luxe dus om op Schiermonnikoog te mogen wonen!'

Opgemaakt: december 2016