Lina Kool Schiermonnikoog

Gastvrouw Lina Kool

Lina KoolIn 1972 is er een reünie van AVRO’s Televizier op Schiermonnikoog met o.a. Jaap van Meekeren, Fons van Westerloo en Wibo van de Linde. Dick en Lina Kool zijn daar uiteraard van de partij, want Dick is cameraman in dienst van de AVRO. De eerste kennismaking met Schiermonnikoog is een feit. Regelmatig brengt de familie Kool de vakantie door op Schiermonnikoog. Vanaf 1975 samen met Esther en later ook met Eva, hun geadopteerde dochters.

Dick werkte voordat hij gevraagd werd door Wibo van de Linde om cameraman te worden bij AVRO’s Televizier, bij de Nederlandse Onderwijsfilm in Den Haag en bij het Cinecentrum in Hilversum.

Dick en Lina woonden in Hilversum en Dick reisde de Wereld over om reportages te maken voor de AVRO. Lina reisde vaak mee ter ondersteuning, want Dick was filmer en geen prater. Nadat Esther in het leven kwam bij Dick en Lina is Lina nog één keer alleen mee geweest op een 17-daagse cruise. Dat was eens en nooit weer, na die ervaring gingen Esther en Eva wel eens mee met hun ouders.

Zoals eerder gezegd, Dick reisde de hele Wereld af, kwam ook in oorlogsgebieden terecht en was soms wel 9 weken van huis. Als hij op reis was met Fons (van Westerloo) vertelde hij over de belevenissen die hij en Dick hadden meegemaakt. Lina vond dat fijn, want Dick was geen prater en vertelde maar weinig.

Op 9 april 2000 werd Dick 60 en vierde dit op Schiermonnikoog. Dick zou zich wel willen vestigen op Schiermonnikoog. Op het eiland zou hij perfect kunnen werken aan de documentaires. Lina wilde dat ook wel op één voorwaarde, namelijk dat ze alleen in een Eilander huis zou willen wonen. In het achterhoofd hebbend dat deze woningen toch niet te koop zouden komen en dat dit niet zo’n vaart zou lopen. Tot ze bij Jan Berend in de Brakzand een familiediner hadden en JB vertelde dat er al geruime tijd een Eilander huis aan de Langestreek te koop stond. Lina en Dick gingen kijken en toen ze in de hal stonden van “hun” huis, waren ze al verkocht. Hun eigen huis in Hilversum was binnen een weekend verkocht, de verhuizing naar Schiermonnikoog was een kwestie van tijd.

De tijd die volgde was één met grote hoogtes , maar ook met diepe, hele diepe dalen. Want vlak voor de verhuizing op 20 augustus 2000, is dochter Esther overleden en liet al haar geliefden in verdriet achter, haar zoontje Christiaan was toen nog maar 3 jaar. Op 4 augustus is zij begraven. Een verdrietige en emotionele tijd volgde met een verhuizing, dochter Eva die op het vaste land beleef. Zulke tumultueuze periodes zijn verweven in het leven van Lina en Dick.

Liefde voor elkaar hielp hen door al deze periodes heen. Elkaar het beste gunnen, geen jaloezie, er altijd voor elkaar zijn en het verleden van Dick die als klein kind in een Jappenkamp heeft gezeten, zorgen voor de intense band. Al vanaf Lina haar 14de jaar. Dick is door iedereen geliefd, een innemende, rustige en vriendelijke man met een enorme passie, namelijk filmen. Hij heeft wel 200 á 300 films met Schiermonnikoog als onderwerp gemaakt. Van het beëdigen van Eilander burgemeesters, het afscheid van vuurtorenwachter Hendrik Perdok tot aan het filmen van het Midwinterfestival. Dick stond er altijd en filmde met passie. Als hij aan het monteren was, zocht Lina er mooie muziek bij, want voor de beleving is dat minstens zo belangrijk.

Omdat Dick vaak en wat langer van huis was door zijn werk, dacht Lina dat dat beter zou worden na de verhuizing naar het eiland. Samen leuke dinge doen en ondernemen, maar Dick was getrouwd met zijn werk en zat grote delen van de dag in zijn werkkamer. Op een gegeven ogenblik heeft Lina het sociale leven opgepakt. En dat doet ze nog steeds. Ze zingt, gaat naar alle muziekvoorstellingen in het dorp, ze bezoekt literaire middagen en zit op de leesclub.

Na een kort ziekzijn is Dick op 20 oktober 2013 helaas veel te vroeg overleden. Tijdens de periode van zijn ziekte, vond hij de uitval van zijn rechteroog het allerergst. Met dat oog had hij de Wereld gefilmd, zijn geld verdiend, zijn grote passie uitgevoerd. Dick heeft ontzettend veel filmmateriaal nagelaten, zoals eerder opgemerkt, zo ook de opnames van het eerste Midwinterfestival. Deze zal tijdens het 10de Festival aankomende december (2018) vertoond worden en Lina, Lina is de gastvrouw bij de vertoning in het Koningshuis aan de Nieuwestreek. Ze vind het fijn dat Dick bij velen een warm plekje heeft. Ze praat graag over haar grote liefde en vind het geweldig om gastvrouw te zijn tijdens het Midwinterfestival.

Dick Kool