KNRM Schiermonnikoog

KNRM, de helden van Schier

'Met 35 vrijwilligers en 1 beroepsschipper zijn ze: de helden van de KNRM op Schiermonnikoog die waken over de wateren rondom het eiland. Deze mensen staan het hele jaar rond (24 uur per dag!) voor de KNRM paraat. Je vindt ze in de bouw, horeca, bus, bij de boerderij en daar waar je ze niet verwacht. Maar zodra het alarm gaat komen ze vanuit alle hoeken van het eiland, laten direct hun werkzaamheden vallen en veranderen plotsklaps in professionele hulpverleners...'

De reddingboot Koning Willem I ligt aan de veersteiger en kan onder de zwaarste weersomstandigheden varen. Tevens verzorgt de Koning Willem I het patiëntvervoer naar de wal, als verlengstuk van de ambulance. De snelle reddingboot Edzard Jacob kan zowel op het strand als op de steiger gelanceerd worden. Zij opereert met name op het wad aangezien zij met haar geringe diepgang bijna overal kan komen. Het station beschikt ook over een speciale truck die de reddingboten in geval van zoekacties vanaf de wal ondersteunt en die wordt ingezet voor gewondentransport vanaf het strand. De Edzard Jacob wordt door deze truck naar de lanceerplaats gereden.

De KNRM-bemanningsleden vormen een hecht team. Dat is nodig om in lastige en stressvolle situaties op elkaar te kunnen vertrouwen. Serieus als dat noodzakelijk is, relaxed wanneer dat kan. Een jacht in de branding, een vissersschip met een net in de schroef, een vermiste zwemmer; ook als het weer slecht is en de zee vijandig moeten zij samen de klus klaren.

Zo waren kort geleden zowel de Koning Willem I als de Edzard Jacob bij een inzet betrokken. Een jacht was in de ondiepte verzeild geraakt en de opvarenden sloegen alarm; het schip maakte water. Snel was de KNRM ter plaatse en zette twee bemanningsleden op het jacht. Op volle zee werden vervolgens een pomp, slangen en een derde bemanningslid overgezet. De pomp zorgde ervoor dat het jacht tot Lauwersoog kon blijven varen. De bemanningsleden zorgden voor rust en overzicht aan boord.

In de late uren van de avond werd de sluis van Lauwersoog in werking gesteld waarna het jacht bij een werf op het droge werd gezet. Ook station Lauwersoog was bij deze inzet betrokken. Zij zorgden voor een vloeiend vervolg aan de binnenkant van de sluis én regelden een rustige slaapplek voor de opvarenden. Een prachtige samenwerking dus!”

Volg ons op facebook!