Boswachter Marijke Barhorst

"Ik stap van de boot af, ruik het wad en denk: gelukkig, ik ben weer thuis.

Dat is nog steeds wat ik voel als ik na een bezoek aan de wal weer terugkom op het eiland. Ik prijs me gelukkig dat ik hier mag wonen. De natuur is hier prachtig en letterlijk overal om je heen. En het is op het eiland nog echt stil, dat vind je bijna nergens meer in Nederland.

Bijna tien jaar geleden verhuisde ik vanuit Rotterdam naar Schiermonnikoog. Ik was toen net aangenomen als educatief medewerker en vrijwilligerscoördinator bij het toenmalige bezoekerscentrum. Inmiddels zijn we als bezoekerscentrum verhuisd naar informatiecentrum Het Baken en ben ik in dienst bij Natuurmonumenten als boswachter educatie.

Het allerleukste aan mijn werk als boswachter vind ik om mensen mee te nemen op excursie, de natuur in. Ik deel graag mijn enthousiasme over vogels, schelpen en wadbeesten.

De wadexcursie is zonder twijfel de excursie die ik het meeste heb gegeven de afgelopen jaren. Of het nou met een klas schoolkinderen is of met een groep dik ingepakte toeristen in de kerstvakantie, hoe vaak ik ook op het wad kom, het blijft geweldig. Ik vind het heerlijk om op mijn laarzen door de modder te lopen, te vertellen over de dieren die in de wadbodem leven en om de excursiedeelnemers zo ver te krijgen dat ze een krab vast durven houden.

Een ander favoriet onderdeel van mijn werk is het bedenken en uitwerken van nieuwe excursies. Sinds dit jaar geef ik de excursie bosbaden. Tijdens deze tocht vertragen we ons tempo en verkennen we de natuur met al onze zintuigen. We dompelen ons als het ware helemaal onder in het bos. Dat is behalve prettig óók goed voor ons. Natuur helpt namelijk bij vermindering van stress en versterkt het immuunsysteem. Het is heel leuk om na een periode van inlezen en routes verkennen uiteindelijk zo’n nieuwe excursie in première te laten gaan en te zien dat mensen ervan genieten.

En een derde hoogtepunt zijn de klankexcursies die we als Natuurmonumenten sinds een paar jaar samen met het Schiermonnikoog Festival organiseren. We wandelen tijdens deze excursie door een mooi gebied op het eiland en onderweg komen we musici van het festival tegen die in de natuur een concert geven. In deze klankexcursies komen al mijn passies samen. Voordat ik op Schiermonnikoog kwam wonen, studeerde ik namelijk aan het conservatorium van Rotterdam en daarna werkte ik als fluitist en gaf ik dwarsfluitles op de muziekschool. Dat ik in 2014 overstapte naar het werk bij het bezoekerscentrum kwam ook weer niet helemaal uit de lucht vallen, want ik was al sinds mijn studententijd vrijwillig excursiegids op Schiermonnikoog. Ik heb tien jaar geleden gewoon voor de tweede keer van mijn passie mijn werk gemaakt."

- Marijke Barhorst -

Hoe ervaart een deelnemer de excursie Bosbaden? Lees hier het verhaal van Laura van der Zee.