Vogels op schier

Sytze Schut, deel 2

In het najaar van 2005 leest Sytze Schut een oproep voor de NCRV-verkiezing 'mooiste plek van Nederland'. Wat volgt is een hectische periode en een nek-aan-nek-race met Vlieland, met als einddoel de grote finale-uitzending in de Hilversumse studio's. De stemmen blijven binnenkomen...

'En dan wordt uiteindelijk bekend dat Schiermonnikoog provinciewinnaar is. Vlieland is verslagen, ik mag naar Hilversum toe! Op zaterdag 13 mei 2006 is de grote verkiezing in een live uitzending. Mieke van der Weij en Erwin Krol verzorgen de presentatie. Ietwat gespannen begin ik aan mijn verhaal over het prachtige eiland, waarbij schitterende beelden worden vertoond. Erwin zegt op een zeker moment: “die Sytze woont niet alleen op Schiermonnikoog, hij is Schiermonnikoog”.

Na de presentatie van alle deelnemers mag Nederland per telefoon stemmen. Op het eiland is het stil op straat. In de restaurants op het eiland loopt iemand met een groot stuk karton met daarop het telefoonnummer voor Schiermonnikoog langs de tafels. Schiermonnikoog komt met Gelderland en Overijssel in de slotronde. Wéér stemmen, wéér een ander bord langs de tafels, en wéér kiezen eilanders en tienduizenden eilandgasten voor hún Schiermonnikoog. Met overmacht sleept het eiland de titel in de wacht, plus de 25.000 euro voor de kijkhut.

Als ik de volgende dag op het eiland terugkom staat de burgemeester mij op te wachten op de steiger. Het muziekkorps IN speelt het eilander volkslied. In het dorp wachten honderden eilanders en gasten mij op. De dominee houdt een korte preek, zodat de kerkgangers op tijd bij de aankomst kunnen zijn. Ook het shantykoor Gin see tô heich, dameskoor de Gouwe Ouwe, en een stralende, trotse moeder vangen mij op. Er is champagne. Het lijkt wel of Sint Nicolaas het eiland bezoekt.

In 2008 wordt de hut in gebruik genomen. Eilanders en gasten genieten er van het prachtige uitzicht op de plas, en kijken er naar de vele vogels in een schitterende omgeving. En als je het mij vraagt: na 2006 is er geen verkiezing meer geweest, dus Schiermonnikoog blijft de mooiste plek van Nederland!'