Wadlanders, dat zijn wij

Wij zijn hier geboren, hebben hier onze jeugd doorgebracht of vonden hier de liefde en bleven voor altijd. Ieder op zijn eigen manier onlosmakelijk verbonden met het Wad. Vanuit deze gedeelde liefde nemen wij mensen mee voor een onvergetelijke kennismaking met het Wad. We delen de verwondering, laten je de kracht ervaren van de rijke Waddennatuur, maar wijzen je ook op de kwetsbaarheid. Een eerlijk verhaal tijdens een heerlijk avontuur. Voor jonge en oudere avonturiers. Stap aan boord en laat je meevaren in onze eindeloze liefde voor het Wad. Wadlanders, dat zijn wij.

De bovenstaande tekst is hoe ik mijzelf omschrijf op onze website, maar ook mijn partner Anja Mellink en de vrijwilligers die meewerken aan de WadExpedities. Als wadloopgids en strandjutter ontwikkelde ik een activiteit op het Wad die voor iedereen geschikt en avontuurlijk tegelijk is. Een tocht vanuit de haven van Lauwersoog waarbij educatie belangrijker is dan de sportieve prestatie. Het beste alternatief voor wadlopen waarbij rekening wordt gehouden met de kwetsbaarheid van het Waddengebied. Zo lopen we met kleine groepen deelnemers en starten we onze tochten veelal vanaf het activiteitenstrand. Vanaf de Noordzee lopen we richting de Waddenzee. Een logische route wanneer je de Waddenzee wilt leren kennen. Zo vermijden we bijvoorbeeld het Rif en andere rustgebieden. Tijdens de tocht vertel ik onze deelnemers de geschiedenis van het Wad aan de hand van strandvondsten die ik deed op Schiermonnikoog. Van barnsteen tot My Little Pony. Van de oertijd tot aan nu.

Tijdens de WadExpedities jutten we naar mooie dingen, maken het strand gelijk wat schoner door afval te jutten en gaan met kornetten vissen in de Noordzee. Zo probeer ik mensen de schoonheid en de kwetsbaarheid van het Waddengebied op een laagdrempelige manier te leren kennen.

Met vakantiegangers van het eiland varen we met ‘De Dolfijn’ een korte rondvaart over het Wad. Wij varen altijd om 12.00 uur. Dit betekent dat wij in de meeste gevallen niet ‘op tij’ varen. Na een uurtje varen laten wij het anker zakken en laten mensen van de rust van het Wad genieten. En zeehonden komen wel naar ons toe als ze ons willen zien. En dat doen ze. Altijd op een zelf gekozen afstand. Zo kunnen ook zeehonden van hun rust genieten. Aan boord hebben we voor onze deelnemers verrekijkers. Zo kan er samen met de vrijwilligers actief naar zeedieren worden gespeurd. Voor de jongere deelnemers en hun (groot)ouders hebben wij het jeugdprogramma ‘Kapitein Laurent & De Wadranger' ontwikkeld. Zo word je op een leuke en begrijpelijke manier wad wijzer.

De eerste WadExpedities zijn inmiddels een feit en worden goed ontvangen. Het op pad gaan met kleine groepen deelnemers, de manier van hoe wij mensen meenemen in de verhalen en de beleving en het rekening houden met de kwetsbaarheid van het Waddengebied worden erg gewaardeerd. Niet alleen door de deelnemers, maar ook door de organisaties met wie wij samenwerken. Zo werken we samen met Natuurmonumenten vanuit Schiermonnikoog en ook met de Waddenvereniging. Met de Waddenvereniging zullen we in de toekomst vaker samen activiteiten voor, met name, bedrijven organiseren. Voor de opstart van de WadExpedities kregen we een subsidie vanuit het Waddenfonds en op 25 juni ontvingen wij het ambassadeurschap van en voor Werelderfgoed Waddenzee. Er gebeurden dus in de korte tijd dat wij bezig zijn al erg mooie dingen. Dingen die mij zeker motiveren om van de WadExpedities nog iets mooiers te maken dan ze nu al zijn. Maar altijd met oog en een warm hart voor het Waddengebied en voor Schiermonnikoog.

Casper Meinders

www.wadexpedities.nl