Walvisvaart wandeling

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Nederlandsche Maatschappij voor de Walvisvaart (NMW) opgericht. De oprichting werd vooral ingegeven door de naoorlogse schaarste aan oliën en vetten voor met name de margarine-industrie.

Tussen 1946 en 1964 heeft de NMW met het walvisfabrieksschip Willem Barendsz en een vloot vangschepen (jagers) achttien expedities in de wateren rond Antarctica uitgevoerd. Aan boord waren veel Schiermonnikogers.

Er is niet alleen aandacht aan de Willem Barendsz (periode 1946-1964) richting de zuidpool maar ook aan de oudere walvisvaart in de 17e/18e eeuw naar de noordpool toen er nog handmatig met harpoenen werd gejaagd al roeiende in kleine bootjes.

Wandel mee en vind de sporen uit die tijd terug op het eiland (ca. 4,5 km).

Gaat u samen met gids Hilbert de Vries mee op zoek naar de sporen uit het verleden?

Data:

• zondag 5, 12, 19 en 26 november 2023

Tijd:

• 13.00-15.00 uur

Prijs:

• € 10.00 per persoon
  • € 8,50 voor leden Natuurmonumenten

Bijzonderheden:

• max. 12 deelnemers
  • startpunt: informatiecentrum het Baken, Reeweg 9
  • prijs is inclusief kopje koffie of thee

Koop uw tickets online
Of kom langs bij VVV Schiermonnikoog in Informatiecentrum Het Baken en boek uw favoriete wandeltocht(en) aan de balie!

Klik hier voor onze  algemene & annuleringsvoorwaarden voor excursies