Barnsteen zoeken

In het voorjaar staat er soms een stevige oostenwind. Wanneer dat een paar dagen duurt, worden sommige eilandbewoners onrustig. Ze willen naar het strand om barnsteen te gaan zoeken!

Barnsteen is fossiele hars. Miljoenen jaren geleden is het uit bomen gedrupt, op plekken waar bijvoorbeeld een tak afbrak. Het kwam terecht op de bodem. In de loop van vele miljoenen jaren is het verhard. Soms zit er zelfs een fossiel insect in een stukje barnsteen! De bomen waar het uit drupte stonden waar nu de Oostzee en Zweden liggen, maar toen (ruim 30 miljoen jaar geleden) was het daar tropisch. Door rivieren en het ijs van de ijstijden is een deel van de barnsteen daarna in de Noordzee terechtgekomen, ook bij Schiermonnikoog.

Al eeuwenlang zoeken de eilandbewoners ernaar. Ze noemen het ‘goud van de zee’ omdat het een prachtige geelbruine kleur heeft.

Je vindt barnsteen op plaatsen waar kleine stukjes veenhout aanspoelen. Die stukjes vormen donkere ‘bankjes’ die je vaak duidelijk ziet op het strand. Dáár moet je gaan zoeken, want barnsteen heeft hetzelfde gewicht als het veen en de zee legt beide op dezelfde plek neer.

Wél zorgen dat je er bent voordat de eilandbewoners er zijn………………………..!

In Schelpenmuseum Paal 14 vind je een grote collectie barnsteen. Ook is er barnsteen van Schiermonnikoog te koop.