Henk Kussendrager, Shantyzanger

Henk Kussendrager is sinds 1997 lid van het Schiermonnikoger Shantykoor Gin see to heich. Daarvoor was hij actief bij Shantykoor Odd Swellows in Heerenveen. Het zingen zit Henk dan dus ook in het bloed. Sinds 1998 is Henk bestuurslid van het koor, begonnen als penningmeester en de laatste twee jaar is hij voorzitter van de club. Benoemenswaardig is dat van de 35 leden die het koor nu telt, accordeonist Michel AB er al vanaf dag één bij zit. Met recht is hij lid van verdienste.

Met trots vertelt Henk over het koor:
“Shantykoor Gin See to Heich is al 30 jaar een begrip op ons mooie eiland.Opgericht op 12 februari 1988 door de heren Marius Fenenga, Edo Meulenkamp en Jan Berend Bazuin. Helaas alle drie niet meer in ons midden, maar desondanks is het toch nog een sterk koor en dat is in deze tijd al een prestatie op zich. Het verenigingsleven ondervindt overal problemen met het aantrekken van nieuwe leden en bestuurders, zo ook hier op ons eiland.  Extra zorgelijk is het gegeven dat  enkele muzikanten én de dirigent van de "wal" moeten komen. Onze dirigent Harm Pals komt speciaal over uit Veendam en Edward Bosschieter vanuit Dokkum. Het leven van een shantyzanger is “zwaar”. Vrijdagavond is oefenavond in het Dorpshuis, daarnaast de vele extra optredens voor clubs en partijen en dat meestal in ons 2e huis, Hotel van der Werff.

En zoals onze vaste bezoekers van het eiland weten, in de maanden juli en augustus elke woensdagavond een optreden, aanvang 21.30 uur in het Beukennootje aan de Reeweg. En als toetje voor de liefhebber, vanaf 23 .00 uur nog nazingen in Hotel van der Werff.

Ook deze zomer gaan wij er als koor weer tegenaan en hopen dat al onze gasten weer vele uren mogen genieten van onze optredens. Wij vragen geen entree, maar de collecte tijdens het zingen moet er voor zorgdragen dat wij nog velejaren de traditie van zomeroptredens kunnen voortzetten.”

Meer informatie over het Shantykoor